Η προσχολική ηλικία είναι μια μοναδική και ευαίσθητη περίοδος, όπου το παιδί δεν είναι απλώς «ένας μικρός μαθητής», αλλά ένας ενεργός εξερευνητής του κόσμου. Σε αυτή τη φάση, η βιωματική μάθηση είναι ανάγκη. Πρόκειται για μια δυναμική παιδαγωγική προσέγγιση που θέτει το παιδί στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αξιοποιώντας τη φυσική του περιέργεια, την ανάγκη του για παιχνίδι και την έμφυτη ικανότητά του να μαθαίνει μέσα από την εμπειρία.
Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές μεθόδους, όπου κυριαρχεί η παθητική απομνημόνευση, η βιωματική μάθηση αξιοποιεί δραστηριότητες που έχουν νόημα και ενδιαφέρον για το ίδιο το παιδί. Από δημιουργικές κατασκευές, ομαδικά παιχνίδια και παιχνίδια ρόλων , με τις εκπαιδευτικές θεματικές ενότητες να «κατακτώνται» εις βάθος μέσω βιωματικών πρακτικών, το παιδί «μαθαίνει πράττοντας». Αυτή η διαδικασία όχι μόνο ενισχύει την παιδική αυτοπεποίθηση, αλλά καλλιεργεί και την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και την ευελιξία στη σκέψη.
Η βιωματική μάθηση μεταμορφώνει το περιβάλλον του παιδιού σε ένα ζωντανό εργαστήριο. Οι παιδαγωγοί δεν λειτουργούν μόνο ως δάσκαλοι που «μεταδίδουν» γνώση, αλλά και ως εμψυχωτές, ως προαγωγοί της εκπαιδευτικής διαδικασίας που δημιουργούν τις συνθήκες για να ανακαλύψει το παιδί τον κόσμο γύρω του. Σε αυτό το πλαίσιο, ενισχύονται δεξιότητες όπως η συνεργασία, η επικοινωνία και η συναισθηματική αυτορρύθμιση – δεξιότητες κρίσιμες για την ομαλή ένταξη στο μετέπειτα σχολικό και κοινωνικό πλαίσιο του παιδιού. Η ενσωμάτωση της βιωματικής μάθησης στην καθημερινότητα των παιδιών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ποιοτικής προσχολικής αγωγής. Δεν είναι μόνο μια μέθοδος διδασκαλίας – είναι μια φιλοσοφία που σέβεται την παιδικότητα, απελευθερώνει το δυναμικό κάθε παιδιού και θέτει γερά θεμέλια για μια ολόπλευρη ανάπτυξη.
Οι βιωματικές εμπειρίες ενισχύουν την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων προσδίδοντας στο παιδί ευελιξία στη σκέψη του και κριτικές ικανότητες. Μέσα από θεματικά παιχνίδια ρόλων ή συζητήσεις μετά από μία εκπαιδευτική δραστηριότητα, το παιδί διευρύνει το λεξιλόγιό του, κατανοεί μαθησιακές έννοιες και εξελίσσονται οι επικοινωνιακές ικανότητες του.
Μαριτιάνα Καπετανοπούλου, Ψυχολόγος, Εκπ. Συστημική-Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια